خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





کارورزی 3فرم الف: نگارش گزارش روزانه

    کارورزی 3

    فرم الف: نگارش گزارش روزانه 

    نام مدرسه:

    نام معلم راهنما: 

    جلسه دوم

    تاریخ

     

    هدف(چالش ذهنی)کارورز

     

     

    پیش بینی

    رخداد/وقایع

    تاملات

     

    ساعت اول

    (علوم)

    معلم با ظاهری آراسته و چهره شاداب وارد کلاس خواهد شد.

    پس از سلام و احوال پرسی و حضور-غیاب تکالیف و فعالیت هایی که جلسه قبل از دانش آموزان خواسته را جمع آوری خواهد کرد و پس از بررسی در پوشه کار خواهد داد.

    با روش سخنرانی و پرسش –پاسخ ضمن مرور درس جلسه قبل درس جدید را ارائه خواهد کرد و دانش آموزان آزمایش های این فصل را در یک جلسه دیگر و در آزمایشگاه  انجام خواهند داد.

     

    تکالیف جلسه قبل توسط معلم مشاهده نشد و بدون هیچ گونه ارزشیابی تشخیصی درس جدید ارائه شد.

    کلاس در آزمایشگاه برگزار شد تا ابتدا آزمایشات مربوط به درس جدید را انجام دهند .

     

    ایا انجام آزمایشات قبل از شروع درس نوعی تجربه یادگیری برای دانش آموزان فراهم نمی کند و فهم درس را بهتر و سریعتر نخواهد کرد؟

    معلم کلیه فعالیتهای هر فصل را باهم و در پایان فصل بررسی می کند و این روش چه معایب و مزایایی دارد؟

    به دلیل زمان بر بودن جابجایی دانش آموزان از کلاس به آزمایشگاه مرور درس قبل، حین انجام آزمایش ها شد آیا این روش مفید خواهد بود؟

     

     

    زنگ دوم

    (ریاضی)

    معلم ابتدا چند سوال درباره درس قبل یعنی جمع و تفریق کسرها روی تخته کلاس می نویسد و دانش آموزان داوطلب پاسخ سوالات را برای سایر دانش آموزان توضیح خواهند داد.

    ابتدا با روش مجسم و بعد نیمه مجسم و انتزاعی مفهوم ضرب و تقسیم کسر را یاد می دهد و در انتها دانش آموزان فعالیت و کار در کلاس فصل را با کمک هم میزی خود پاسخ می دهند و حل تمرین کتاب در منزل انجام خواهد شد.

    معلم چند نمونه سوال از مبحث قبل روی تخته نوشت و پس از دادن فرصتی کوتاه تعدای از دانش آموزان را برای حل سوالات پای تخته خواند.

    با استفاده ازکتاب کمک آموزشی و تعاریفی بیان شده در آن درس را ارائه دادند و سپس معلم به حل فعالیت های کتاب پرداختند و دانش آموزان مشغول حل کار در کلاس بودند که زنگ به پایان رسید.

    اگر بدون حل سوالاتی از مبحث قبل مخصوصا برای درس ریاضی درس جدید را آغاز کنیم چه مشکلی پیش میاید؟

    هرقدر موضوع موردنظر  و کاربرد ان با زندگی دانش آموزان بیشتر مشخص شود (روش مجسم) ادامه فرایند یادگیری و درک بهتر آن توسط دانش آموزان بیشتر خواهد بود.

    آیا استفاده از کتب کمک آموزشی معلم را تنبل نمی کند؟

     

    زنگ سوم (تفکر و پژوهش)

    چون تا بحال درباره درس تفکر و پژوهش اطلاعات و تجربه ای  نداشته ام پیش بینی خاصی در ذهن نداشتم .

    ابتدا یک فیلم بدون کلام و انیمیشنی با عنوان "نارنجی پوش" به وسیله سیستم پروژکتور نمایش داده شد و دانش آموزان به دقت و در سکوت به داستان فیلم توجه می کردند. سپس معلم با استفاده از روش بارش مغزی از دانش آموزان خواست برداشت خود را درباره فیلم بیان کنند و تا انتهای زنگ ظهار نظرها ادامه داشت و استفاده از کتاب و پاسخ به سوالات کتاب به جلسه بعد موکول شد.

    آیا گنجانده شدن این درس تنها در پایه ششم می تواند تفکر انش آموزان را به گونه ای ارتقاء دهد که در سالها و پایه های بالاتر هم از آن بهره بگیرند؟!

    بهترین روش برای تدریس این درس بارش مغزی است ؟

     

    توصیه های معلم راهنما:

    معلم ها باید طبق بودجه بندی ارائه شده برای کتاب پیش بروند و اگر می خواهند کل کتاب به موقع تمام شود باید در بعضی قسمت ها که زمان کم است از ارزشیابی آغازین چشم پوشی کنند.

    بهترین تجربه ها و مهارت ها را وقتی می آموزی که خودت معلم کلاس باشی  وگرنه راهنمایی های من تاثیر چندنی در مهارت و پختگی شما نخواهد داشت.

    در تدریس حتما سعی کن از کتب کمک آموزشی استفاده کنی.

    توصیه های استاد راهنما:

    هدف اصلی از نگارش روزانه و انجام پیش بینی ها در حقیقت تامل در عمل خود که مرتبط با پیش بینی ها و رخدادهای واقعی کلاس است. توصیه می کنم، تناقضات و اختلافات موجود در پیش بینی خودت و رخدادها را به دقت مورد نظر قرار بده و بر اساس آن ها نظر معلم را جستجو کن. مثلا" به معلم راهنما بگو، من فکر می کردم شما مفهوم ... با این روش آموزش می دهید ولی شما از روش ... استفاده کردید، می خواهم بدانم دلیل خاصی دارد؟ یا من فکر می کردم شما ابتدا ارزشیابی تشخیصی را اجرا می کنید بعد آموزش را به صورت گروه های کوچک آغاز می کنید، اما شما بدون حضور و غیاب و اجرای ارزشیابی تشخیصی کارتان را   شروع کردید، آیا من با وضع موجود آشنا نیستم؟ می شود در این باره اندکی توضیح بدهید؟

    تاملات و دیدگاه کارورز

    آنچه آموختم:

    مدیریت زمان از مسائل اساسی موفقیت هر فرآیندی است .

    با انجام آزمایشات مربوط به هر درس می توان فهم مطالب را عمیق تر و آسان تر نمود.

    برای فهم هر مطلبی بهتر است آن را با زندگی روزانه دانش آموزان گره بزنیم.

    استفاده درست و بجا از کتب کمک آموزشی روند یادگیری را بهبود می بخشد.

     

    پرسش هایی که باید به آنها پاسخ دهم:

    چرا معلمین به ایجاد انگیزه در دانش آموزان اهمیت خاصی قائل نمی شوند ؟!

    چرا معلم توجه خاصی به بعضی از بچه ها دارد و از بقیه غافل است؟و اگر بخواهم اینگونه نیاشم چه باید کنم؟

    آیا کارگروهی همیشه و برای همه دروس می تواند مفید واقع شود ؟


    این مطلب تا کنون 6 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : آموزان ,معلم ,دانش ,کلاس ,انجام ,استفاده ,دانش آموزان ,معلم راهنما ,ارزشیابی تشخیصی ,بارش مغزی ,آموزان بیشتر ,دانش آموزان بیشتر ,
    کارورزی 3فرم الف: نگارش گزارش روزانه

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده